Nimeni nu poate intelege anxietatea si depresia mai bine decat cei care chiar au experimentat astfel de trairi si probabil daca citesti acest articol si tu te-ai confruntat sau te confrunti in prezent cu una din cele doua.Din pacate, din ce in ce mai multe persoane (dintre care foarte multi tineri) se confrunta cu astfel de probleme in zilele noastre.In momentul in care o astfel de afectiune iti zbuciuma existenta, de multe ori se produce un awakening, o trezire. Este momentul in care realizezi ca nimic nu este mai important pe aceasta lume decat sanatatea mentala si ca viata pana in acel moment a fost o goana dupa lucruri nesemnificative.Este esential ca macar in acest moment sa faci ceva schimbari in viata ta pentru ca acesta este semnalul de alarma cum ca exista anumite conflicte interioare ce te-au adus in acest punct si ca viata ta ia o turnura astfel incat trebuie sa ai grija de tine! Tu esti prioritatea numarul 1 acum!Din interactiunea noastra cu persoane care au avut de-a face cu anxietatea si depresia, am incercat sa aflam si sa descoperim ce metode/tehnici au fost incercate si au avut ca rezultat o imbuntatire a starii psihice, printr-o abordare holistica.
• Psihoterapie
Consideram ca psihoterapia este un demers obligatoriu pentru persoanele care se confrunta cu anxietate si/sau depresie.
Sa spunem, ipotetic vorbind, ca ai apela direct la medicatie. Trebuie sa descoperi si sa lucrezi exact ce anume a determinat ca tu sa ajungi in acest punct. Fara psihoterapie, doar bagi „sub pres” pentru o perioada problemele pentru ca acestea sa reiasa la suprafata dupa un anumit timp. Psihoterapeutul iti va evalua starea psihica, iti va transmite tehnici pe care le poti practica acasa si daca considera necesar, iti va face o recomandare catre un medic, deci mixul psihoterapeut + medic este unul de succes in cazurile serioase. Este esential sa faci acest prim demers intrucat anxietatea si depresia reprezinta un semnal de alarma serios ce trebuie tratat cu maxima importanta!Impreuna cu psihoterapia, cele ce vor fi mai departe enumerate pot face un mix bun de factori ce te vor ajuta sa gestionezi si sa ameliorezi simptomele atat de greu de suportat. Practicate cu regularitate, iti vor readuce inapoi seninatatea gandului si o calitate a vietii imbunatatita.• Tehnici de MindfulnessTehnicile de mindfullness presupun centrarea individului pe prezent si eliberarea mentalului de „zgomotul” cotidian al gandurilor.
Gaseste o zona din comfortul casei tale, un „sanctuar al sinelui” (concept preluat din cartea lui Robin Sharma – Calugarul care si-a vandut Ferrari-ul, o carte pe care o recomandam) unde va fi locul tau de meditatie, de conectare la prezent. Inspira adanc pe nas si expira pe gura, focusandu-ti atentia pe senzatiile corporale.
Fa-ti un obicei zilnic din asta si cu siguranta te va ajuta sa te relaxezi si sa incepi un demers intr-o cunostere mai buna de sine.
O aplicatie de mindfullness ghidata foarte utila care are si module gratuite este www.headspace.com si o puteti downloada pe telefon. • AcupuncturaUn program de acupunctura avand ca target anxietatea si depresia dureaza in medie 10 zile. De obicei cand se incepe un astfel de program, celelalte tehnici (masaj, diverse terapii holistice) ar trebui puse pe pauza deorece fiecare transmite anumite mesaje organismului.
Acupunctura este apta sa faca fata pacientilor cu probleme de genul anxietate sau atacuri de panica, precum si a diverselor alte probleme emotionale, avand avantajul ca lucreaza la cauza problemei. Prin aceasta, medicina chineza umple un gol din medicina clasica care adreseaza doar efectul, nu si cauza acestor afectiuni. • Masajul de relaxare si reflexotererapiaDe cele mai multe ori somatizam greutatile zilnice asupra umerilor si a spatelui. Un terapeut cu experienta va stii sa targeteze acele puncte pentru a detensiona zonele cu probleme.
Masajul creste nivelul de serotonina si dopamina din organism, neurotransmitatori care ajuta la reducerea starilor depresive. Corpul se relaxeaza, sistemul nervos raspunde prin scaderea ritmului batailor inimii si o respiratie calma, linistita.Despre beneficiile masajului puteti regasi mai multe informatii aici: http://www.holisticwellness.ro/servicii/masaj/ intrucat ar merita oricum un intreg articol.• Terapia BowenIn cadrul terapiei Bowen, corpul incepe o tranzitie de la hipervigilenta catre un mod calm, parasimpatic. De multe ori se intampla ca pacientul sa se relaxeze intr-atat de tare incat sa adoarma. In cadrul sedintei, sunt activate anumti centri responsabili cu emotiile, transmitandu-se mesaje pentru o vindecare din interior. Uneori clientul resimte beneficile acesti terapii chiar dupa prima sedinta, dar in general sunt recomandate in jur de 30 de sedinte pentru o schimbare profunda. Mai multe detalii aici: http://www.holisticwellness.ro/servicii/terapia-bowen/• Terapia Access BarsAccess Bars = corespondentul a 32 bare de energie ce se gasesc la nivelul scalpului unde sunt stocate toate gandurile, ideile si convingerile pe care le ai legate de sanatate, creativitate, imbatranire, relatii si multe altele..
Aceasta terapie este un proces energetic non invaziv, unde facilitatorul aplica atingeri usoare pe fiecare punct din cele 32 pentru a elibera energia. De obicei dupa o astfel de sedinta, clientul ramane cu o starte de pace si liniste, un sentiment ca si cum toate posibilitatile se deschid pentru el, se elibereaza de stres si alte sentimente negative.Mai multe detalii aici: http://www.holisticwellness.ro/servicii/access-bars/• Reiki
Practica Reiki poate sa confere claritate, energie si sa aduca bucurie in viata clientilor, dar sentimentul numarul 1 pe care clientii il impartasesc dupa sedinte de obicei este acela de calm si pace. Aceasta practica energetica reprezinta o unealta deosebita in portofiliul celor care combat starile de anxietate.
Am regasit un exercitiu pentru a practica si tu cateva tehnici Reiki in comfortul casei tale: https://www.mindbodygreen.com/articles/reiki-healing-for-anxiety
Daca doresti ajutorul unui specialist, te asteptam la cabinetul nostru pentru o prima sedinta.• Sport
In cazul anxietatii, idiferent de ce anume ti-a declansat starile de agitatie, alergatul (in mod deosebit) te va ajuta sa maresti doza de oxigen ce ajunge in in sange si organism. Mareste numarul de neurotransmitatorii GABA care inhiba activitatea amigdalei, acea zona din creier responsabila cu emotii precum frica si anxietatea. Promoveaza un somn odihnitor si este considerat o terapie impotriva anxietatii datorata diverselor fobii.
Creaza-ti o rutina pentru o viata activa, cel putin 5 ore pe saptamana de sport: alergat (de preferat in natura, daca vremea nu permite, in sala), diverse exercitii fizice ce se pot practica si acasa sau practicarea unor sporturi (tenis, innot, etc..)• Yoga
Yoga presupune meditatie + miscare.
Scopul nu este acela de a executa neaparat exercitiile la perfectie, ci de a te concentra asupra posturii ceea ce ajuta la eliberarea mintii de alte ganduri si o centrare asupra corpului si a prezentului. Pe youtube se gasesc o sumedenie de filmulete cu posturi yoga pentru combaterea anxietatii. Practicata regulat, beneficiile se vor resimti curand.• Dieta
Triptofanul ajuta in producerea serotoninei (hormonul fericirii), dar si a melatoninei – cea care ne ajuta sa avem un somn odihnitor. Un nivel scazut de serotonina duce catre anxietate, depresie, insomnii si oboseala. Triptofanul se gaseste in alimente ca: orezul brun, curcan, peste, branza, nuci, dovleac si alte cateva alimente.
Omega 3 ajuta la refacerea conexiunilor neuronale dar si a receptorilor pentru neurotransmitatori cum ar fi serotonina. Cercetarile au aratat ca persoanele cu depresie au un nivel mai scazut de omega 3 din organism, in special EPA. Alimente recomandate: somon, sardine, seminte de chia si altele.
Vitaminele B sunt importante pentru functionarea sistemului nervos si sunt considerate nutrientii „anti stres” care trateasa depresia. Niacina (B3), pyridoxine (B6) si acidul folic (B9) – toate contribuie impreuna cu triptofanul la producerea serotoninei. Aceste vitamine le gasiti in: legume, nuci, seminte, frunze versi, oua, lapte. De evitat mancarea procesata.• Un ritual al reflectiei personale
Pentru ca avem tendinta de multe ori sa vedem doar partea negativa a lucrurilor, un exercitiu bun poate fi acesta: pastreaza-ti o agenda personala. La sfarsitul fiecarei zi, noteaza-ti „What went well today? ” Mai exact, 3 lucruri pentru care esti recunoscator/oare din ziua respectiva. In acest fel, combatem capacitatea noastra naturala de a vedea doar lucrurile care ne par catastrofale de cele mai multe ori iar rasfoind agenda in urma vei vedea cum ca zilele tale poate ca nu sunt chiar asa de proaste precum te-ai setat mental.• Cititul – investeste in tine si in dezvoltarea ta personala
Cateva recomandari specializate primite din partea specialistilor (intrucat stim ca o persoana anxioasa poate da valente nemarginite oricarui cuvant pe care il considera tabu, aceste carti sunt scrise intr-un mod prietenos):
Mindfullness pentru incepatori – John Kabat-Zinn
Puterea afirmatilor – Louis Hay
Centrul Calmului – Steve Taylor
Dalai Lama – arta fericirii
Alchimistul – Paulo Cohelio
Calugarul care si-a vandut Ferrariul – Robin Sharma
Si multe altele…• O viata organizata
„The purpose of life is the life of purpose” – Robin SharmaNu exagera cu somnul, stabileste-ti un program regulat care sa iti permita timp pentru tine, pentru munca, pentru dezvoltare personala. Seteaza-ti obiective, scrie-le pe hartie, lucreaza si prioritizeaza adecvat pentru a le putea duce la bun sfarsit. Lunar, anual, dar trece-le pe hartie! Pentru a putea fi concretizate, ai grija sa corespunda criteriilor SMARTER: Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Timely, Evaluated, Recognized/Rewarded.• Muzica
Este important ca 10 minute inainte de culcare si 10 minute dupa trezire sa fie petrecute in liniste si relaxare. O muzica ambientala pusa in surdina poate face minuni. O spun multiplele cercetari. Un articol interesant legat de beneficiile muzici il regasiti aici: https://psychcentral.com/lib/the-power-of-music-to-reduce-stress/ • Puterea afirmatilor
O spune si NLP-ul dar si alti diversi specialisti din alte domenii. Seteaza-ti mintea pe lucruri pozitive si vei atrage in viata ta lucruri bune. Repeta de 200 de ori pe zi: Sunt sanatos, sunt puternic, sunt determinat! Adapteaza in functie de ce vrei sa realizezi in viata si vei constata efectele ce nu vor intarzia sa apara!Ca o incheiere, incearca daca se poate sa privesti ce lucruri „bune” ti-a adus anxietatea si depresia.
Ai inceput un demers intr-o autocunoastere in profunzime?
Ai inceput sa iti acorzi mai mult timp tie si te-ai pus pe tine in acest moment pe primul loc?
Ai inceput sa vezi realitatea zilnica cu alti ochi si sa realizezi ce este important de fapt in viata pe care o traiesti?Daca s-a produs acest „awakening” intr-un mod atat de neplacut (anxietate, depresie..), apeleaza la un specialist care te va putea asista si va fi alaturi de tine in depasirea acestor obstacole pentru ca tu sa poti ramane doar cu invataturile ce iti vor schimba viata in bine de acum inainte!La Holistic Wellness abordam omul in integralitatea lui, Mind / Body / Spirit!

[/av_textblock]