Cum să facem față stresului de sărbători?

Deși sfârșitul de an și sărbătorile de Crăciun sunt un prilej de sărbătoare mult așteptat, perioada aceasta poate fi și stresantă: goana după cadourile perfecte, stresul alegerii hainelor perfecte de Revelion, orele nesfârșite petrecute în bucătărie sau în trafic, pe drumul către munte, toată atenția dedicată celorlalți și bilanțul de peste an, în care adesea uităm să celebrăm reușitele pentru că sigur puteam mult mai mult.

Perioada sărbătorilor presupune a fi un moment de celebrare, însă tocmai această presiune socială scoate la iveală și unele conflicte interioare. Și pentru a nu ne confrunta cu acest must social cum că toată lumea ar trebui să fie fericită, mai ales de sărbători, începem să devenim nostalgici și melancolici, să ne învinuim că puteam obține mai mult de la acest an și că vom face mult mai multe anul viitor.

Fericirea prin comparație

Cercetările psihologice care studiază tematica fericirii afirmă că mintea umană funcționează astfel: majoritatea oamenilor manifestă ceea ce se numește în psihologie optimism bias (optimismul comparativ sau nerealist), adică avem tendința de a ne gândi că viitorul nostru va fi mai bun decât prezentul nostru sau că ceilalți sunt mai fericiți decât am putea fi noi.

Aceasta ar putea fi o explicație pentru faptul că mulți dintre cei care se simt singuri, nu se află într-o relație de sărbători sau nu sunt mulțumiți de rezultatele obținute de peste an, pot manifesta simptome ale depresiei.

Jennifer Hecht este un filozof care studiază istoria fericirii, spune, în cartea sa ”Mitul fericirii” că experimentăm cu toții diferite tipuri de fericire, în diferite momente ale vieții, iar acestea nu sunt neapărat complementare. De exemplu, atunci când avem o carieră satisfăcătoare nu putem fi complet fericiți pentru că ne dorim și o relație la fel de împlinitoare sau mai mult timp pentru familie.

Și pentru că a fi fericit (doar) de sărbători acționează tot ca o presiune socială, iată câteva semne care pot indica de ce ești stresat în preajma sărbătorilor:

5 comportamente ale oamenilor stresați:

Lipsa planificării din timp. A fi organizat și disciplinat cu timpul, inclusiv pentru a face cumpărături și cadouri pentru întreaga familie, ne-ar putea ajuta pe viitor să evităm stresul din preajma Crăciunului.

Perfecționismul sau obsesia controlului. Deși se spune că a fi o gazdă bună înseamnă să a avea o casă impecabilă și un meniu diversificat, ar trebui să ne amintim că ceilalți vin în vizită pentru timpul petrecut cu noi, nu ca să ne judece.

Fuga de solitudine. Dacă se întâmplă să petrecem mai mult timp singuri de sărbători anul acesta, am puteam încerca să ne focusăm pe lucrurile bune pe care le-am făcut anul acesta și pe planurile de viitor, nu pe ceea nu avem.

Compararea cu ceilalți. Mediile sociale sunt un filtru neonest când vine vorba să măsurăm fericirea celorlalți. A ne compara cu ceilalți numai prin fotografiile de instagram, înseamnă să fim nerealiști. Viața e un film cu bune și rele, nu un instantaneu editat.

Atenția nu este prezentă. A dărui celorlalți din timpul și energia noastră este frumos atâta timp cât suntem atenți și la propriile nevoi: odihnă, relaxare, răsfăț, a face un panou al visurilor și al obiectivelor, mișcare.

Câteva trucuri care ne pot ajuta să trecem mai ușor pentru perioadele stresante:

  1. 5 minute de recunoștință în fiecare zi. Mintea omului este făcută să se focuseze pe ceea ce nu are deja, așa că orice apreciere a lucrurilor sau oamenilor deja în viața noastră îi dau creierul un mic restart ca să devină mai optimist.
  2. 10 minute de meditație în fiecare zi. Închide ochii, respiră adânc și concentrează-ți atenția într-un punct fix, ca și cum ai privi în mijlocul frunții. Inspiră și expiră profund, eliberând toate grijile.
  3. 30 minute de mișcare zilnică. Stresul ne afectează nu doar creierul, ci tensiunea se ”acumulează” în mușchii corpului fizic. Sportul poate fi o altfel de meditație, mai ales pentru persoanele extroverte și foarte active, deoarece mintea nu mai este concentrată pe gândurile compulsive, ci pe efortul fizic depus.
  4. 1 oră de răsfăț și relaxare. O ședință de masaj sau relaxare ajută la eliberarea blocajelor emoționale, mentale și fizice și eliberarea de către creier a endorfinelor, moleculele fericirii.

Te așteptăm la o ședința de masaj de psihoterapie,  relaxare, reflexoterapie sau Access Bars pentru a face față mai ușor stresului din preajma sărbătorilor și de peste an!